Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Latawiec komorowy - pierwszy set up

Producenci latawców w bardzo różny sposób podchodzą do kwestii pierwszego set up`u latawca. Niektórzy dostarczają latawiec w wersji dosłownie RTF (Ready To Fly), z podłączonymi wszystkimi linkami zarówno do baru jak i do latawca. Wystarczy wyjąć skrzydło, rozłożyć, rozwinąć linki i już można latać. Niektórzy jednak każdy element dostarczają zapakowany osobno i trzeba za pierwszym razem poświęcić kilka minut, na podłączenie linek, manetek bądź baru. 

Nie jest to skomplikowane, trzeba pamiętać o kilku zasadach.

Krok 1 - rozłóż latawiec
Latawiec to dość lekka konstrukcja, która leżąc na ziemi bardzo łatwo zmienia położenie pod wpływem wiatru. Jeśli chcesz podłączyć bez problemów linki do uzdy, ułóż swój latawiec wzdłuż wiatru, a nawietrzny tip zawiń u góry i przyciśnij czymś cięższym. Może to być deska MTB, woreczek z piaskiem i czy 1.5 litrowa butelka wody mineralnej. W ten sposób skrzydło będzie opływane przez wiatr i nie będzie się podwijać. 

podlaczenie-manetek.JPG
Krok 2 - przygotuj uzdę do podpięcia linek

Znajdź punkty mocowania linek do uzdy. Sprawdź czy linki uzdy nie są poplątane i poprzewijane. To bardzo ważne!

Punkty mocowania linek hamulcowych (1 i 2) ułóż na zewnątrz, natomiast punkty mocowania linek mocy (3 i 4) ułóż wewnątrz. Jest to ogólnie przyjęta zasada, związana z tym, że podłączając bar w latawcu DSS linki mocy mamy po środku baru, natomiast sterowe/hamulcowe są na końcach baru. Jedynym wyjątkiem jest klasyczny bar do latawca fixedbridle. W takim barze, linki hamulcowe (1 i 2) podpinamy do środka, zaś linki mocy (3 i 4) na zewnątrz.

Krok 3 - Rozwiń linki
Wydaje się to bardzo proste, może jednak przysporzyć troszkę problemów. Linki najczęściej są dostarczane na specjalnych nawijakach w kształcie motylka. Bardzo ważne jest, aby linki były rozwijane odwrotnie do tego jak były nawinięte. Jeśli zostały nawinięte jak nić na szpulkę, to musimy rozwijać linki obracając odpowiednio nawijakiem. Jeśli zostały nawinięte na tzw. ósemkę, to wystarczy "zrzucać" z nawijaka poszczególne oploty.

rozwijanie-linek.JPG

Jest bardzo ważne aby prawidłowo rozwijać linki!
Jeśli będziemy zwyczajnie "zrzucać" z nawijaka linki, które były nawinięte jak na szpulkę, to z każdym oplotem, linki będą się skręcać wokół siebie o jeden obrót! Dlatego popularniejsze jest nawijanie na ósemkę, które eliminuje zjawisko skręcania się linek!

Po rozwinięciu linek upewnij się, że nie są ze sobą poskręcane. Wystarczy przełożyć je między poszczególnymi palcami rąk, aby odizolować od siebie każdą linkę. Ułóż linki hamulcowe na zewnątrz, a linki mocy po środku

Krok 4 - Podłącz linki
Podłączenie linek zaczynamy zawsze od zabezpieczonych kotwicą manetek lub baru.
Do podłączenia linek wykorzystuje się bardzo prosty węzeł. Każda linka ma na swoim końcu specjalną pętle, natomiast punkty mocowania linek przy uździe, barze czy manetkach zakończone są supełkiem.

wezel.JPG

Wystarczy rozszerzyć kciukiem i palcem wskazującym pętle linki (1), następnie pewnym ruchem zagiąć pętle o 180 stopni (2). Powstanie w ten sposób dodatkowa pętelka (3), która będzie się samoczynnie zaciskać. Przez tą pętelkę, przewlekamy supełek przy uździe, manetkach lub barze (4). Ostatnim krokiem jest zaciśnięcie mocowania (5) i upewnienie się, że nie ma możliwości rozwiązania się układu. 

Producenci najczęściej oznaczają metkami zarówno linki jak i punkty mocowania linek. Jeśli więc w zestawie masz linki, które mają przy pętlach wszytą metkę z cyferką, możesz być pewien, że przy uździe, znajdziesz identyczną cyferkę. Linki bardzo często są też oznaczone kolorystycznie. Zarówno sama linka może być odpowiedniego koloru jak i pętla kończąca linkę. Pamiętaj, że linki oznaczone kolorem czerwonym mocujemy do lewej strony baru, manetki czy uzdy, a oznaczone niebieskim do prawej.

Tzw. podstawowy set up latawca został w tym momencie wykonany i latawiec jest gotowy do startu.

tlokitepedia