Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Naprawa drobnych dziurek

Zawsze warto mieć przy sobie zestaw naprawczy, składający się z łatek ripstopu do poszycia latawca, łatek i kleju do tub (w przypadku latawców LEI) oraz kawałka dyneemy do naprawy uzdy. Dzięki temu, w przypadku awarii skrzydła, wystarczy chwilka pracy i możemy dalej latać! 

Naprawa drobnych uszkodzeń poszycia.
Czasami w wyniku uderzenia o wodę, ziemię czy inny latawiec, może dojść do uszkodzenia materiału. Materiał z jakiego wykonany jest latawiec to tzw. Nylon Ripstop, który swą nazwę zawdzięcza specjalnemu splotowi, uniemożliwiającemu dalsze rozrywanie. Niestety materiał chociaż nie rozrywa się dalej, to może ulegać strzępieniu czy rozciąganiu. Warto więc jak najszybciej zabezpieczyć dziurę przed dalszymi uszkodzeniami. 

Do naprawy "na szybko" stosujemy samoprzylepne pasy ripstopu, dostępne praktycznie w każdy dobrym sklepie latawcowym.

Jak to zrobić:
1. Znajdź dziurę w latawcu.
2. Wytnij nożyczkami łatkę pasującą do kształtu Twojej dziury, tak, aby z każdej strony łata miała co najmniej 1 cm (najlepiej 2 cm) marginesu.
3. Zaokrąglij wszystkie narożniki łaty. Łata powinna być obła po całym obrysie, jeśli będzie miała "ostry" narożnik, po jakimś czasie może w tym miejscu się odklejać.
4. Jeśli to tylko możliwe, powinieneś zakleić dziurę taką samą łatą z dwóch stron materiału.
5. Jeśli dziura jest mała, taka łata wystarczy. Jeśli jednak rozdarcie jest dłuższe niż 10 cm, bądź nieregularne - pamiętaj, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe i powinieneś oddać latawiec do serwisu, aby profesjonaliści zabezpieczyli łatę maszyną do szycia. Jeśli potrzebujesz serwisu, zgłoś się do nas, pomożemy.

Naprawa dziury w tubie
Podobnie jak w przypadku poszycie, również tuba może ulec uszkodzeniu. Najczęściej zdarzają się drobne przebicia, wynikające z faktu, że między folię tuby, a poszycie tuby dostanie się piasek, kamyk lub inne zanieczyszczenie. Zdarza się również, że na plaży, czy miejscu lądowania znajdował się ostry element, który przebił tubę. Taką naprawę możemy bardzo szybko wykonać za pomocą łatek Kitefix. W przypadku większych uszkodzeń, wynikających z mocnego uderzenia latawcem o ziemię (pęknięcie tuby wzdłużnej) konieczna jest wymiana na oryginalny wkład tuby.

Jak załatać otwór w tubie:
1. Należy zlokalizować, w którym miejscu pojawiło się uszkodzenie. W latawcach z pompowanymi oddzielnie tubami poprzecznymi i główną jest to dość proste. W przypadku latawców z systemem one pump, wystarczy napompować całość, a następnie zablokować przepływ z tub poprzecznych za pomocą klipsów dostarczonych z latawcem.
2. Wiedząc, która tuba uległa uszkodzeniu staramy się ją delikatnie wyjąć z poszycia. W tym celu producenci przewidzieli specjalne suwaki bądź rzepy, które mocują wkłady tub i pozwalają na wyjęcie.
3. Po wyjęciu, pompujemy tubę, aby móc zlokalizować dziurę. Używamy w tym celu wody z mydłem lub płynem do mycia naczyń. Nie zanużamy jednak tuby w wiadrze czy misce, tylko opłukujemy ją kawałek po kawałku. Czasami dziurki są na tyle małe, że nie zauważymy pęcherzyka powietrza, tworzącego się pod wodą. Natomiast bańkę mydlaną znajdziemy bez problemów, nawet jak bardzo wolno będzie się tworzyć. Zaznaczamy dziurę markerem lub w inny sposób.
4. Spuszczamy powietrze z tuby.
5. Naklejamy łatkę i odczekujemy zgodnie z zaleceniami producenta łatki.
6. Pompujemy tubę, aby sprawdzić czy łatka prawidłowo trzyma.
7. Jeśli wszystko jest OK, montujemy tubę wewnątrz poszycia, zwracając uwagę, aby nie była w żadnym miejscu skręcona bądź podwinięta.
8. Cieszymy się dalszym lataniem 

 

tlokitepedia