Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Latawiec komorowy - lądowanie latawca

Zanim wystartujesz latawiec, warto wiedzieć jak go wylądować! Możemy to zrobić na dwa sposoby, podobnie jak start.

Pierwszy sposób, to klasyczne lądowanie w powerzone. Jest to podstawowy sposób lądowania, najlepszy przy słabym lub średnim wietrze. Jest to też główny sposób lądowania latawca otwartokomorowego. Zaletą tego sposobu jest to, że można całkowicie samodzielnie wylądować i zabezpieczyć latawiec, a skrzydło jest gotowe do startu natychmiast po lądowaniu. Wadą jest dość duża moc generowana przez latawiec w czasie lądowania oraz w niektórych konstrukcjach tendencja do odwracania się wlotami komór w kierunku ziemi. Zdecydowanie nie jest polecane lądowanie w ten sposób latawca w silnym wietrze.

Drugi sposób to lądowanie na krawędzi okna wiatrowego. Polega ono na delikatnym sterowaniu latawca tak, aby przesuwał się od zenitu (tuż nad głową) w stronę ziemi, bez wchodzenia w powerzone. Inaczej mówiąc, latawiec cały czas jest ustawiony na wiatr i przesuwa się po krawędzi okna wiatrowego. Największą zaletą tego sposobu jest bezpieczeństwo pilota, szczególnie przy silnym wietrze. Główną wadą natomiast jest konieczność zaangażowania drugiej osoby do pomocy, gdyż ktoś musi złapać latawiec gdy ten będzie już przy samej ziemi. Inaczej latawiec będzie zdmuchiwany przez wiatr w stronę powerzone co może skończyć się bardzo nieciekawie.

Lądowanie w Powerzone

ladowanie-powerzone.jpg

Aby wylądować w powerzone, musimy latawiec w zenicie, czyli tuż nad naszą głową, a następnie z wyczuciem zaciągnąć linki hamulcowe w manetkach lub taśmę hamulcową latawca z barem. Należy to zrobić z wyczuciem, gdyż zbyt mocne zaciągnięcie mogą sprawić, że krawędź spływu latawca się przewinie, latawiec zwinie się w kulkę lub zacznie wyczyniać jeszcze dziwniejsze rzeczy. Z kolei zbyt słabe zaciągnięcie sprawi, że skrzydło będzie bardzo wolno opadać i mieć tendencję do startowania. Gdy latawiec jest już na ziemi, należy zabezpieczyć manetki/bar, aby latawiec nie wystartował samoistnie, bądź żeby go nie zwiało. Do tego celu używa się kotwy wbitej w ziemie, na której zaczepiamy linki hamulcowe lub taśmę hamulcową.

Lądowanie na krawędzi okna wiatrowego

ladowanie-krawedz.jpgJak już wcześnie wspominaliśmy, w tym sposobie, należy sprowadzić latawiec po krawędzi okna wiatrowego, od zenitu do ziemi. W miejscu, w które kierujemy latawiec, musi być druga osoba, która zwyczajnie złapie latawiec za tip. Ważne jest, aby osoba łapiąca latawiec złapała za materiał latawca, nie za linki uzdy! Ważne jest również, aby osoba, która złapała latawiec od razu poszła pod wiatr, natomiast pilot poszedł z wiatrem. Dzięki temu latawiec zostanie całkowicie zluzowany i ułoży się zgodnie z kierunkiem wiatru. W przeciwnym razie, część latawca może cały czas łapać wiatr i próbować wyrwać się z rąk. Gdy latawiec jest już ułożony wzdłuż wiatru, osoba która go łapa przyciska skrzydło do ziemi, a pilot podchodzi i zabezpiecza je za pomocą deski, worków z piaskiem czy śniegiem. Latawiec zabezpieczany jest zawsze przez pilota, gdyż to on musi wiedzieć jak ułożony jest latawiec! Po zabezpieczeniu latawca polecamy rozciągnąć linki prostopadle do kierunku wiatru i zabezpieczyć kotwicą. Linek nie napinamy! 

Pamiętaj!


Latając na spocie ogólnym bądź na zlocie należy zabezpieczyć wylądowany latawiec tak, aby nie przeszkadzał innym użytkownikom. Jeśli lądowałeś w powerzone, podejdź do latawca, złap go za tip i ustaw wzdłuż wiatru, oraz zabezpiecz tak, jak do startu z krawędzi okna. Następnie nawiń linki na manetki lub bar i połóż przy latawcu. Jeśli lądowałeś na krawędzi okna wiatrowego, to po zabezpieczeniu skrzydła również nawiń linki na manetki lub bar i połóż przy latawcu. Dzięki temu nikt nie najedzie Ci wózkiem bądź mountainboardem na linki, co mogłoby skończyć się wypadkiem, uszkodzeniem linek lub latawca. 

tlokitepedia