Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Jeśli treningówka, to jaka?

Na wstępie chcielibyśmy zaznaczyć, że jest to przegląd latawców dostępnych w Polsce w ofercie na rok 2014

Zaczynając przygodę z latawcami pociągowymi, warto spędzić kilka godzin na obsłudze latawca treningowego. Jeśli nie masz możliwości pożyczenia lub użycia czyjegoś skrzydła, zastanów się nad zakupem własnej treningówki.

Latawiec treningowy pozwala na opanowanie podstaw sterowania, nauczenia się stref mocy i zachowania skrzydła w poszczególnych punktach okna wiatrowego. Zasada sterowania i wpływ wiatru na każdy latawiec jest taki sam. Istnieje kilka uniwersalnych prawideł, które dotyczą zarówno latawców do nauki jak i dla profesjonalistów. Treningówka nauczy Cię tego i pozwoli płynnie wejść w świat mocnych skrzydeł. Unikniesz też niepotrzebnych urazów i będziesz w stanie z większą pewnością sterować skrzydłem docelowym.

Przeglądając ofertę latawców treningowych, natrafisz na wiele wersji, różniących się ilością linek i sposobem sterowania. Wybór jest ogromny i warto mocniej zastanowić się przed zakupem, która ostateczna wersja sportów latawcowych nas interesuje najbardziej.

Latawce treningowe dwulinkowe
Są to najprostsze konstrukcje, często niedrogie. Steruje się je za pomocą pętel zwanych chwytami, lub prostego baru. Największą zaletą takiej treningówki jest jej szybkość i przy rozmiarach poniżej 2 m.kw niewielka moc. Najczęściej producenci w przypadku takich latawców podają jako rozmiar, jego szerokość zamiast powierzchni. Latawce dwulinkowe, szczególnie z barem, są świetnym starterem dla osób, które planują rozpocząć przygodę z kitesurfingiem, lub w dalszym swoim rozwoju myślą o latawcu pompowanym. Latawiec pompowany jest dużo szybszy od komorowego, więc treningówka dwulinkowa nauczy nas szybkiej koordynacji i przemyślanego sterowania. Największą wadą takiego latawca jest brak możliwości restartu po upadku wlotami w stronę ziemi. Trzeba podejść do skrzydał i je odwrócić. Przy dwóch osobach to nie problem. Samotne latanie może być jednak lekko frustrujące. Dodatkowo latawiec taki stanowi świetne źródło zabawy dla dzieci na plaży. Dwulinkowe latawce treningowe najczęściej występują w rozmiarach poniżej 3 m.kw, są jednak i większe modele. Niewielki rozmiar nie oznacza jednak, że są to konstrukcje, które można wykorzystać na silnym wietrze! Latawce te mają ograniczony zakres wiatrowy, powyżej którego można łatwo uszkodzić linki lub czaszę! Latawce te nie powinny być wykorzystywane jako pociągowe!

Przykładami dwulinkowych treningówek są:

Latawce treningowe 3-linkowe
Te konstrukcje już są troszeczke bardziej zaawansowane. Odpowiednio skonstruowana uzda pozwoliła na doczepienie trzeciej linki do krawędzi spływu. Wymusiło to zastosowanie prostego baru, w którym przez środek przebiega trzecia linka - hamulcowa. Dzięki temu mamy możliwość bezproblemowego wylądowania latawca czy wystartowania go po upadku wlotami w stronę ziemi. Latawce takie często są nieznacznie wolniejsze, ale za to zaczynają generować już całkiem pokaźną moc. Skrzydła te są idealne do nauki wyczucia stref mocy w oknie wiatrowym. Ciąg boczny i lepszy zestaw linek, pozwala już poruszać się z taką treningówką na buggy czy nartach. Jest to idealny wybór dla tych, którzy myślą o przemieszczaniu się z latawcem, a później będzie stanowić świetne uzupełnienie na silniejszy wiatr. Prostota obsługi, łatwy restart i bezpieczeństwo to główne cechy tych konstrukcji. Kolejną zaletą jaką daje taki latawiec to przyzwyczajenie użytkownika sterowania baru, co jest dobrym wstępem do obsługi latawca DSS. Dodatkowo wśród 3 linkowych treningówek można znaleźć modele zamkniętokomorowe, które można wykorzystać do ciągania się w wodzie.

Przykładami trzylinkowych treningówek są:

HQ Rush V Pro, dostępne w rozmiarach 2.5, 3.0, 3.5
HQ Scout III, dostępne w rozmiarach 3.0, 4.0, 5.0
HQ Hydra IImożna używać w wodzie! dostępne w rozmiarach 3.0, 3.5, 4.2
Peter Lynn Impulse, dostępne w rozmiarach 1.5, 2.0, 3.0

Latawce treningowe 4-linkowe
Skrzydła, które steruje się czterema linkami, to już praktycznie wstęp do prawdziwego świata latwców pociągowych. Modele na manetkach, stanowią idealną rozgrzewkę dla wszystkich, którzy chcą wiązać się z buggy. Niektóre modele występują rónież w wersji wyposażonej dodatkowo w bar. Konstrukcje czterolinkowe potrafią już wygenerować całkiem sporą moc i występują w rozmiarach dochodzących do 5 m.kw. Dodatkowo są wytrzymałe i pozwalają nauczyć się kontrolowania za pomocą linek hamulcowych. Latawiec taki przy odpowiednim wietrze, spokojnie pociągnie buggy, narty, snowboard czy nawet mountainboard. Przyzwoita moc, w połączeniu ze spokojną charakterystyką sprawiają, że czterolinkowe treningówki pozwalają stawiać pierwsze kroki praktycznie w każdej dziedzinie landkitingu.

Przykładami czterolinkowych treningówek są:

tlokitepedia