Kitesurfingowe Ciekawostki
Jak w każdym sporcie, również i w kitesurfingu jest kilka rzeczy, które znacznie ułatawiają pływanie i eksploatację sprzętu.
- Pompuj latawiec dopiero po całkowitym rozwinięciu go na ziemi. W przeciwnym razie, balony w tubach mogą zostać skręcone, nie do końca się napompować lub nawet pęknąć.
- Nawijaj linki na bar tak, aby ruch ręki przypominał 8-mkę, a nie 0. Zapobiega to skręcaniu się linek wokół siebie.
- Regularnie sprawdzaj długość linek. Linki mają tendencję do rozciągania się, co może prowadzić do dziwnego zachowania się latawca. Można różnice w długości linek lekko korygować, przesuwając supełki, do których są przyczepiane.
- Wybieraj trapezy, które szybko można rozpiąć tylko z jednej strony. Jeśli będziesz czekał na nadejście pomocy, możesz rozpiąć trapez i położyć się brzuchem na desce bądź tratwie zrobionej z latawca.
- Zawsze staraj się mieć przy sobie nóż hakowy. Większość producentów trapezów dostarcza taki nożyk w zestawie. Może się kiedyś zdarzyć, że będziesz potrzebował szybko przeciąć linki latawca, nie chowaj więc nożyka do szuflady tylko miej przy sobie.
- Jeśli lądujesz latawiec samodzielnie, sprowadź go tak, aby zawisł przy ziemi. Następnie użyj zrywki tak, aby latawiec pozostał na leashu.Leash przyczep do deski, a samą deskę przysyp piaskiem. Możesz teraz spokojnie podbiec do latawca i go zabezpieczyć.
- Jeśli schodzi Ci z balona powietrze, prawdopodobnie ma dziurę. Najłatwiejszym sposobem na znalezienie dziury, jest wyjęcie balona z tuby, zanurzenie go w wodzie z mydłem, a następnie napompowanie. W miejscu nieszczelności pojawią się bańki mydlane. Odznacz to miejsce np. markerem, wypłucz balon, wysusz i załataj.
- Nie zwijaj latawca za każdym razem tak samo. Materiał od rutynowego zwijania może się w pewnym miejscach rozciągać, co potrafi zmienić charakterystykę skrzydła.
- Zwijaj latawiec najpierw od jednego tipu do środka, a następnie od drugiego tipu do środka. Zwijaj zawsze wzdłuż głównej tuby, tak aby tuby poprzeczne wypadały do siebie równolegle. Dzięki temu nie zablokujesz zaworów spustowych i latawiec szybciej pozbędzie się powietrza z tub.
- Jeśli masz latawiec zamkniętokomorowy, rozsuń rzep lub suwak, który znajduje się na środku skrzydła, następnie tip zawietrzny połóż na nawietrznym. Latawiec będzie złożony w tym momencie jak kanapka. Połóż na obu tipach bar z linkami i nawiń latawiec na bar, tak aby bar był przy krawędzi spływu. W ten sposób szybko zwiniesz skrzydło, jednocześnie wypuszczając z niego powietrze.
- Po wypuszczeniu z latawca pompowanego powietrza, pamiętaj aby zamknąć zawory! Dzięki temu zabezpieczysz balony, przed dostaniem się piasku do ich środka.