Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Kitelandboarding: Trening z deską

Przed podejściem do tricków boardoff, warto poćwiczyć troszkę na sucho!

Sam trick boardoff jest jednym z podstawowym tricków, a jego niezwykłość polega na możliwości dodawania różnych rotacji desce. Omówimy teraz podstawowe ćwiczenia, które pozwolą Ci opanować rotacje deski w czasie lotu. 

Ćwiczenia są bardzo proste i pozwalają zarówno poznać sposoby nadawania desce rotacji jak również wzmacniają mięśnie rąk, co jest bardzo ważne przy tego typu trickach.

Pierwsze ćwiczenie: obrót dechy z pozycji one-foot 
Cel ćwiczenia - opanować nadanie rotacji desce oraz złapać deskę za handlegraba.

Filmik pomocniczny:

Omówienie:
1. łapiemy podchwytem za koło lub oś. Co ważne łapiąc za oś wykonamy znacznie szybszą rotację deski co skraca czas trwania tricku.
2. jeśli złapaliśmy za lewe koło/oś to łapiemy lewą ręką analogicznie z prawą stroną deski
3. jeśli złapaliśmy lewą ręką wykonujemy ruch ręką zgodnie ze wskazówkami zegara, jeśli prawą - to odwrotnie
4. bardzo ważne, ręką należy zatoczyć w powietrzu prawie półokrąg cały czas trzymając deskę! Czyli praktycznie ruch o jakieś 150-160 stopni
5. puszczamy deskę i nachwytem łapiemy za rączkę.

Dobrze nadana rotacja desce sprawia, że deska "sama" wskakuje do ręki.

To ćwiczenie świetnie pomaga ogarnąć koordynację i dodatkowo wzmacnia mięśnie rąk. Ideałem jest opanowanie go do stopnia, że wykonuje się je bez patrzenia na deske.

Drugie ćwiczenie: obrót dechy z pozycji board-off 
Cel ćwiczenia - opanować nadanie, wyhamowanie rotacji deski oraz odpowiedniego chwytu za grab

Film pomocniczy:

Omówienie:
1. łapiemy za grab podchwytem.
2. jeśli chcemy nadać rotację odwrotnie do skazówek zegara - łapiemy prawą ręką z prawej strony rączki. Jeśli zgodnie ze wskazówkami zegara - łapiemy lewą ręką z lewej strony rączki
3. podnośmy deskę tak aby deck był prostopadle do ziemi jednocześnie nadając nadgarstkiem rotację w pożądanym kierunku.
4. puszczamy rączkę
5. deska musi wykonać obrót 180st w powietrzu
6. łapiemy deskę w locie znowu podchwytem!
7. dokańczamy i jednocześnie hamujemy nadgarstkiem rotację deski

Tak jak w poprzednim ćwiczeniu, dobrze nadana rotacja sprawia, że deska sama "wskakuje" w rękę i pięknie ustawia się do założenia na nogi.

Ćwiczenie to również poprawia koordynację ruchową ponadto znacznie wzmacnia nadgarstki.

Trzecie ćwiczenie: obrót deski wzdłuż jej osi
Cel ćwiczenia: opanować nadanie i wyhamowanie rotacji deski

Filmik pomocniczy:

Omówienie:
1. łapiemy za handlegrab nachwytem i tak aby kciuk był na wierzchu rączki. Nie ważne którą ręką - tą którą wygodniej
2. wypychamy deskę przed siebie prostując jednocześnie rękę w nadgarstku
3. gdy deska zaczyna się wznosić wykonujemy lekkie szarpnięcie ręką do tyłu
4. puszczamy rączkę
5. czekamy aż deska wykona pełen obrót
6. łapiemy za rączkę nachwytem tak aby kciuk znalazł się pod rączką. Pozwoli to wyhamować rotację deski.

Dobrze nadana rotacja sprawia, że deska wykona pełny obrót.
Ćwiczenie pozwala opanować odpowiednie szarpnięcie deski, które nadaje rotację. Dodatkowo pozwala zsynchronizować ruchy i polepsza koordynację.

Do tego ćwiczenia bardzo istotna jest wysokość rączki. Osobiście polecam podnieść oryginalną rączkę o 3.5-4cm.
Również o wiele łatwiej wykonać ćwiczenie na bardziej wytaliowanej desce.

Czwarte ćwiczenie: obrót dechy z pozycji board-off za strap z wyjściem i powrotem do handlegraba - łatwa strona
Cel ćwiczenia - opanować nadanie rotacji deski oraz odpowiedniego chwytu za grab 

Filmik pomocniczy:

Omówienie:
1. łapiemy za handlegrab nachwytem ręką którą nam wygodniej
2. podrzucamy lekko deskę do góry, puszczamy handlegrab i szybko łapiemy za strap podchwytem od strony, którą wsuwamy stopę do strapa. Jeśli łąpaliśmy lewą ręką - łapiemy lewy strap, prawą - prawy strap.
3. trzymając strap wykonujemy ręką ruch po łuku tak jak w ćwiczeniu pierwszym
4. puszczamy strap i nachwytem łapiemy za rączkę. 

Dobrze nadana rotacja desce sprawia, że deska "sama" wskakuje do ręki.

To ćwiczenie świetnie pomaga ogarnąć koordynację i dodatkowo wzmacnia mięśnie rąk. Ideałem jest opanowanie go do stopnia, że wykonuje się je bez patrzenia na deske.

Piąte ćwiczenie: obrót dechy z pozycji board-off za strap z wyjściem i powrotem do handlegraba - trudna strona
Cel ćwiczenia - opanować nadanie rotacji deski oraz odpowiedniego chwytu za grab

Filmik pomocniczy: 
 

Ćwiczenie jest bardzo podobne do poprzedniego tylko tym razem lewą ręką łapiemy prawy strap bądź prawą ręką lewy strap

Omówienie:
1. łapiemy za handlegrab nachwytem ręką którą nam wygodniej
2. podrzucamy lekko deskę do góry, puszczamy handlegrab i szybko łapiemy za strap podchwytem od strony, którą wsuwamy stopę do strapa. Jeśli łapaliśmy lewą ręką - łapiemy prawy strap, prawą - lewy strap.
3. trzymając strap wykonujemy ręką ruch po łuku tak jak w ćwiczeniu pierwszym ważne jest aby jednocześnie nadgarstkiem nadać desce dodatkową rotację na zewnątrz, wzdłuż osi deski. 
4. puszczamy strap i nachwytem łapiemy za rączkę.

Dobrze nadana rotacja desce sprawia, że deska "sama" wskakuje do ręki tak jak przy poprzednich ćwiczeniach :P
Jak wspomniałem bardzo ważne jest aby jednocześnie nadgarstkiem nadać desce dodatkową rotację na zewnątrz, wzdłuż osi deski. Rączkę musimy złapać nachwytem (inaczej deski na nogi nie założymy). Jeśli nie "wystawimy" sobie dobrze rączki - nie złapiemy deski

To ćwiczenie świetnie pomaga ogarnąć koordynację i dodatkowo wzmacnia mięśnie rąk.
Ideałem jest opanowanie go do stopnia, że wykonuje się je bez patrzenia na deskę.

tlokitepedia