Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Budowa mountainboarda

Decydując się na jazdę na mountainboardzie, warto zapoznać się z konstrukcją tego pojazdu, szczególnie, że różnorodność konstrukcji dostępnych na rynku jest ogromna! 

Deski różnią się między sobą nie tylko długością i rodzajem osi, ale również rodzajem materiałów z jakich zostały wykonane.

Podstawowa budowa deski mountainboard:

budowa-mountainboarda.JPG

W budowie deski możemy wyróżnić 7 podstawowych elementów:

1. Deck
Deck to podstawa każdego mountainboardu. To jest właśnie "ta" deska. Deck to odpowiednio wyprofilowany, podłużny i symetryczny element, w którym możemy wyróżnić dwie strefy. Pierwszą jest tip deski, czyli jej koniec. Do tipu przykręcona jest oś z kołami. Tipy są oczywiście z obu stron deski. Ze względu na obecność wiązań, możemy określić lewą i prawą stronę deski. Po środku mamy główną strefę deski, na której się stoi. Do tej strefy mamy przykręcone wiązania, przyklejony grip oraz w niektórych modelach rączkę. 

Deck może być wykonany w pełni z włókna węglowego (Trampa Boards), w pełni z drewna (Libre Zebraboard) lub z kompozytów czyli połączenia drewna + włókno szklane bądź węglowe (Scrub GLD). W zależności od technologii decki wyróżniają się sztywnością, wagą i ceną. Najtańsze i najtwardsze są deski w pełni z drewna. Deski takie są również najcięższe. Deski kompozytowe wyróżniają się niewielką wagą, większą elastycznością i lepszą reakcją. Są za to dużo droższe. Deski w pełni z włókna węglowego zapewniają największy komfort, związany ze sporą elastycznością. Są również stosunkowo ciężkie i drogie. 

Decki występują w czterech głównych długościach:

Oczywiście producenci oferują również deski o długościach pomiędzy przedstawionymi powyżej. 

W zależności od stosowanych trucków, deski mają 15 lub 30/35 stopni podgięcia tipów. 

2. Trucki - Osie
Trucki czyli osie, to jeden z kluczowych elementów deski. To od nich zależy w głównej jak zachowywać się będzie deska w czasie jazdy oraz do czego deska będzie przeznaczona. Wyróżniamy trzy podstawowe modele trucków:

Trucki typu Skate:
Są to trucki o bardzo podobnej budowie jak w deskorolce czy longboardzie. Są jednak znacznie dłuższe i masywniejsze. Trucki takie wykorzystuje się tylko w deckach o podgięciu tipów 15 stopni. W deskach o większym podgięciu, trucki takie bardzo łatwo ulegają uszkodzeniu oraz powodują nerwową pracę deski.
Tego typu trucków nie polecamy użytkownikom o masie ciała powyżej  85 kg.

Trucki takie są bardzo lekkie (w porównaniu do innych konstrukcji), bardzo łatwo skręcają, ale niestety przy większych prędkościach ciężko zapanować nad myszkowaniem deski (samoistne skręcanie). Z tego powodu, tego typu osie są stosowane głównie w deskach freestyle.

Regulacja sztywności odbywa się poprzez skręcenie śruby centralnej.

  truck-skate.jpg

Trucki typu channel:
Są to trucki zaprojektowane przez firmę Scrub. Składają się z dwóch części, połączonych centralną śrubą. Dzięki temu układ tworzy coś w rodzaju zawiasu. Wewnątrz układu znajdują się dwie sprężyny, w środku których dodatkowo jest umieszczony eliptyczny kawałek elastomeru. Podczas skręcania, ściskana jest odpowiednia sprężyna wraz z elastomerem. Trucki takie są dużo stabilniejsze od skate`owych ale też znacznie cięższe. 

Zarówno oś jak i podstawa trucka jest stalowa.

Regulacja twardości trucków polega na zmianie rozstawu sprężyn wewnątrz trucka.

channel-trucks.jpg

Trucki typu Multi-Chanell:
Jest to rozwinięcie trucków Channel. Zaprezentował ten system MBS - najpopularniejszy producent desek mountainboard. Konstrukcja ta jest bardzo wytrzymała, ale również jest najcięższa. Trucki te pozwalają na bardzo szybkie dopasowanie twardości do indywidualnych potrzeb użytkownika. Przy każdej sprężynie znajduje się śruba (na klucz ampulowy). Wkręcając śrubę, ściskamy sprężynę wewnątrz trucka, przez co potrzeba większej siły do skręcenia.

Podstawa trucka jest odlewem z tworzywa sztucznego, sama oś jest natomiast aluminiowa.

Trucki takie stosowane są w deskach freeridowych. Zapewniają rewelacyjną stabilność i pewność prowadzenia deski. Są też świetnym rozwiązaniem dla cięższych użytkowników, którzy chcą skakać na desce.

truck-multichanell.jpg
 

3. Hub - felga
Koło w desce składa się odpowiedniej felgi, dętki i opony. Różnorodność felg jest ogromna, rozmiar jest na szczęście jeden i pozwala zamontować zarówno oponę 8 jak i 9 cali. Jeśli planujesz montować oponę 9 cali, warto szukać felgi o większym rancie.

trampa-hypa-hub.jpg

Felga składa się z dwóch połówek, skręcanych ze sobą śrubami. Dzięki temu możliwa jest zmiana dętki lub opony. W każdej z połówek umieszczone jest łożysko, na którym całe koło się kręci.

Felgi najczęściej produkowane są z tworzywa sztucznego, ale są też modele z aluminium.

4. Opona 
Standardem w mountainboardzie jest opona 8 cali, czyli 200x50. Opony takie idealnie nadają się na dość równą trawę oraz ubitą plaże. Producenci oferują różne bieżniki, które są dedykowane do freestyle`u bądź race.
Można też dostać opony 9 calowe (230x65), które idealnie sprawdzają się na mniej równym terenie i wyższej trawie.

trampa-opony.jpg

Wewnątrz opony jest odpowiedniej wielkości dętka, z odpowiednio zakrzywionym wentylem typu Schrader (jak w samochodzie) 

5. Bindings - wiązanie
Wiązanie to bardzo ważny element deski. To właśnie wiązania trzymają naszą nogę. Od jakości wiązań zależy precyzja sterowania deską oraz ogólny komfort jazdy. Możemy wyróżnić dwa podstawowe typy wiązań:

Velcro - czyli rzepowe. Najpopularniejsze wiązanie. Ich główną zaletą jest niewielka masa i cena. Wadą - nie można szybko zmienić ustawień. Wiązania muszą być ustawione raz a dobrze. Najtańsze wiązania rzepowe (konstrukcja na dwóch wystających śrubach) słabo trzymają nogę, mają bardzo mało powierzchni styku z butem. Droższe wiązania zapewniają bardzo dobre trzymanie buta jednocześnie pozwalając swobodnie wyjąć nogę w sytuacji awaryjnej lub do robienia tricku. Wiązanie takie nie zamknie się również, ani nie zmieni swojego ustawienia gdy deska spadnie nam z nóg (np. w czasie lotu)

wiazania.JPG

Ratchet - czyli grzechotka. Rozwiązanie znane ze snowboardu. Dzięki specjalnej grzechotce lub tzw. pompce, można ścisnąć lub poluzować wiązanie. Dzięki temu szybko dopasowujemy wiązanie do swoich preferencji. Niestety tańsze rozwiązania potrafią się luzować lub zaciskać po upadku deski bądź w czasie transportu. Wymaga to za każdym razem weryfikacji ustawienia. Tego typu wiązania są również droższe.

6. Grip
Grip to specjalny kawałek papieru ściernego bądź gumy, która zapobiega wyślizgiwaniu się nogi z wiązania. To właśnie na gripie stoimy. Rozwiązanie oparte na papierze ściernym jest dużo lżejsze, ale potrafi z czasem ulec zerwaniu. Natomiast gumowe jest cięższe, ale dużo trwalsze. Dodatkowo grip gumowy jest łatwiejszy w czyszczeniu i w przeciwieństwie do papieru ściernego, nie zapycha się piachem, a co za tym idzie nie traci właściwości.

grip.jpg

7. Handle - rączka
Jest to specjalna rączka, która ma dwa zadania. Ułatwia transport deski oraz pozwala na wykonywanie tricków boardoff, czyli polegających na zdejmowaniu deski w czasie lotu. Standardowo rączki są dość niskie, polecamy więc stosowanie podwyższeń (np. z wałeczka plastiku). Dzięki temu łatwiej robi się tricki. 

trampa-handle.jpg

tlokitepedia