Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Halsowanie

Decydując się na wykorzystanie latawca do jazdy lub pływania, musimy się liczyć z tym, że prędzej czy później trafimy w miejsce, gdzie będzie więcej latawców niż jeden. 

Wart w tym momencie wiedzieć jakim poruszamy się halsem, oraz ocenić jakim halsem poruszają się inny użytkownicy spotu.

Czym jest hals?
Hals, to termin określający generalne usytuowanie jednostki o napędzie żaglowym względem kierunku wiatru i pochodzący historycznie od nazwy liny w ożaglowaniu rejowym. Jeżeli stroną nawietrzną, tj. tą z której wieje wiatr, jest strona lewa, to mówimy, że jednostka płynie lewym halsem, jeżeli prawa - prawym. Dla nas kajciarzy, oznacza to, że jeżeli ustawimy się do wiatru bokiem, i wiatr wieje nam w lewy policzek, a latawiec mamy z prawej strony, to płyniemy jedziemy/płyniemy lewym halsem. Jeśli wiatr wieje w prawy policzek, to mamy prawy hals.

ostrzenie.JPG

Halsowanie polega na przemieszczaniu się od punktu A do punktu B charakterystycznym "zygzakiem", w celu ostrzenia na wiatr bądź odpadania. Jazda/Płynięcie na wiatr (pod wiatr) nazywana jest ostrzeniem, natomiast z wiatrem, nazywana jest odpadaniem. Dzięki temu możemy nabierać wysokości (pod wiatr) lub ją tracić (z wiatrem). W zależności od tego czy płyniemy na wiatr czy z wiatrem, wyróżniamy tzw. kursy.

odpadanie.JPG

Kursy względem wiatru
W sportach latawcowych, podobnie jak w sportach żaglowych, wyróżniamy kursy względem wiatru.

hals.JPG

 

tlokitepedia