Ta strona używa plików Cookies. Są one potrzebne do poprawnego działania strony. W dowolnej chwili możesz je zablokować w ustawieniach Twojej przeglądarki.

 

Budowa kitebuggy

Budowa wózka buggy nie jest skomplikowana, warto jednak poznać różnorodność poszczególnych komponentów i wiedzieć jak się nazywają.

budowa-wozka-buggy.JPG

1. Felga
Typowo jak większość kół, również i te w wózkach buggy posiadają felgi z łożyskami. W wózkach fabrycznie produktowanych, felgi są najczęściej wykonane z lekkich tworzyw sztucznych i posiadają dość mocne łożyska kulkowe. W konstrukcjach amatorskich spotykamy najczęściej koła od taczek. Najpopularniejszymi felgami są produkowane przez Peter Lynn`a. Ich uniwersalność wynika z możliwości zamontowania różnego rodzaju opon. Od lekkich, wąskich opon freestyle`owych po tzw. bigfooty do jazdy po piasku.

2. Opona Przednia
Tak jak w samochodzie, tak i w buggy, rodzaj opony ma ogromny wpływ na to jak wózek się zachowuje. W wózkach freestyle, stosowane są lekkie i wąskie opony o niewielkiej średnicy. W takim wózku, zależy nam na niskiej wadze wózka, jego zwrotności i poręczności. W wózkach freeride`owych koła są szersze i mają większą średnicę.  Dzięki temu wózek lepiej pokonuje wysoką trawę, piach czy nierówności. Łatwiej porusza się w terenie i można osiągać znacznie większe prędkości. Dla miłośników prędkości, producenci tacy jak Peter Lynn oferują specjalne opony, które przeznaczone są stricte do jazdy po plaży i pozwalają osiągnąć nawet 100 km/h. W przypadku przedniej opony należy pamiętać, iż ogranicza nas szerokość i wysokość widelca. Zanim zdecydujesz się na wózek, zastanów się jaki styl jazdy preferujesz. Z wózka freestyle`owego nie zrobisz race`ówki i na odwrót!

3. Pegi i Widelec
Pegi to specjalne odcinki rurek, przyspawane lub przykręcone do widelca. To właśnie na pegach opieramy stopy i poprzez naciskanie na lewą lub prawą stronę, skręcamy wózkiem. Pegi powinny być zamontowane w wózku tak, abyśmy swobodnie trzymając na nich nogi, dotykali udami do ramy wózka. Jeśli będą zbyt wysoko, bardzo szybko będziemy się męczyć, a przez brak pełnej kontroli nad wózkiem, jazda będzie nerwowa i mało przyjemna. W wózkach przeznaczonych do ścigania się istnieje możliwość regulacji wysokości pegów. Widelec osadzony jest w główce ramy, podobnie jak w przypadku roweru. 

4. Rama główna
Jest to główny element wózka. Rama stanowi łącznik pomiędzy osią wózka, a widelcem. Możemy w ramie wyróżnić część sterową, czyli rurę w której znajduje się główka ramy wraz z łożyskami, oraz część siedziskowa, czyli tą, do której przytwierdzone zostało siedzisko. Ramy wózka wykonywane są najczęściej z rur stalowych bądź aluminiowych. Producenci i domowi konstruktorzy prześcigają się w swoich konstrukcjach, wiadomo jednak, że w kwestii wózków freestyle niedoścignionymi wzorami są konstrukcje Flexifoila oraz Peter Lynn Competition, natomiast w przypadku wózków race, dominują konstrukcję oferowane przez BBS.

5. Opona Tylna
W przeciwieństwie do przedniej opony, tylną możemy zamontować o dowolnej średnicy. Oczywiście nie możemy przesadzać, gdyż wózek z BigFootami z tyłu i Standardem z przodu wyglądać będzie co najmniej komicznie. W przypadku tylnej opony bardzo ważne jest odpowiednie dobranie ciśnienia powietrza oraz dbanie o stan ogumienia. To właśnie tylne koła są narażone na największe obciążenia. Jeśli będziemy mieć za niskie ciśnienie, wózek będzie powolny i bardzo ciężko ruszać. Jeśli ciśnienie będzie za duże, wózek będzie mieć tendencje do uślizgiwania się z wiatrem.

6. Oś wózka
Klasyczny wózek buggy ma jedną oś. Jest to oś, do której przykręcone są tylne koła oraz rama wózka. W zależności od przeznaczenia wózka, oś może być krótka (freestyle), średnia (freeride) lub długa (race). Im krótsza oś, tym wózek lżejszy, łatwiej staje na dwa koła i jest bardziej zwrotny. Długa oś natomiast stabilizuje wózek, nie pozwala mu na jazdę na dwóch kołach oraz pozwala na osiąganie większych prędkości przy zachowaniu stabilności. W najwyższej klasy wózkach race i freeride, tylna oś posiada zaawansowane systemy amortyzujące, które polepszają komfort jazdy oraz przyczepność wózka.

7. Mocowanie osi do ramy
Jest to punkt, w którym oś mocowana jest do ramy wózka. W wózkach freeride i freestyle mocowanie składa się z dospawanych do osi rurek, o średnicy większej lub mniejszej od średnicy rur ramy. Dzięki temu ramę nasuwa się bądź wsuwa w oś, a następnie skręca śrubami takimi jak rowerowe zaciski piast. W przypadku wózków race, gdzie pojawiają się duże prędkości, zarówno oś jak i rama posiadają specjalnie wyprofilowane płaskowniki, skręcane razem wytrzymałymi śrubami. Rozwiązanie to zapewnia dużą wytrzymałość i bezpieczeństwo.

8. Siedzisko
Jeden z najważniejszych elementów wózka. Odpowiednio wyprofilowane i ustawione siedzisko zapewnia komfort jazdy i czucie wózka. Jak wspominaliśmy w przypadku pegów, bardzo ważne jest aby dotykać udami ramy wózka. Dzięki temu mamy pewno oparcie dla nóg, czujemy doskonale co dzieje się z wózkiem i możemy nad nim panować. Większość producentów oferuje możliwość regulacji siedziska za pomocą pasów. Podobnie jak w przypadku prowadzenia samochodu, przed jazdą trzeba wyregulować fotel, tak i tu musimy wyregulować siedzisko. Od tego zależy nasz komfort i przyjemność z jazdy.

9. Łącznik ramy
Łącznik ramy to typowy dla każdej klasycznej konstrukcji buggy element. Łączy on część sterową z częścią siedziskową. W tym punkcie możemy też regulować długość wózka, tak aby była najbardziej odpowiadająca naszym preferencjom. 

10. Główka ramy
Punk części sterowej, w którym osadzone są łożyska oraz oś widelca. Część ta odpowiada za płynne sterowanie wózkiem. W zależności od zastosowanego kąta główki ramy, wózek będzie stabilny i łatwo pokonywać nierówności terenu kosztem skrętności (race/freeride), bądź będzie ostro skręcać, kosztem stabilności i możliwości terenowych (freestyle)

tlokitepedia